Christoffer

11 dagar till Terminstenta!
Nu är det full fokus på böcker, anteckningar, föreläsningar, zoomsamtal och Youtube. Har nog inte spenderat så många timmar på skola som jag gör nu.
 
Som ingressen säger, så har jag nog aldrig lagt så mycket tid som jag gjort nu på att plugga. Det är intressant, och roligt, och jag hoppas det kommer vara nog när tentan kommer. 1a Juni skriver vi tenta, hemifrån, på zoomövervakning. Lite som duggan, som jag sov på. Haha. Omduggan är nästa vecka på tisdag, dock får man göra den hur många gånger som helst tillst man klarat 90%. Jag tänker att jag borde ju vara tämligen säker på dessa saker ändå, men ja. Det blir nog bra.
 
Vart lämnade jag er sist? Translationen tror jag bestämt. Nåväl. Sen sist har jag gått igenom genetikcaset (en till gång) med Petra över Zoom. Det känns som vi börjar ha koll på nedärvningsmönster och de begrepp som är centrala där. Jag har spenderat mycket tid nu på att läsa på mer om signaltransduktion. Alltså där en ligand binder till en receptor på plasmamembranet (på utsidan då givetvis), för att sedan aktivera andra saker inuti cellen och bilda en kaskad av signalering. Bland annat är det värt att kika på G-protein-kopplade-receptorer som spänner genom cellmembranet. Eller ja, 7 stycken alfahelixar som "ormar" sig genom membranet, och gör det som kallas för en 7-pass. På insidan sitter ett komplex (vårt kära G-protein) som består av 3 enheter (en alfa, en beta och en gamma). Oftast är det sedan alfaenheten (där ett GTP är bundet) som är ansvarig för att tillkalla nästa protein, ofta då ett PKA (proteinkinas A). Så spännande är det. Då har jag inte ens skrivit om Receptor-Tyresin-Kinas och vilka vägar som sker där. SÅ kul är det kanske inte att läsa om.
 
Jag har också gått en del promenader nu när vädret har varit lovande.Till exempel så var jag med på zoom-mötet (eller snarare zoom-frågestunden) som handlade om genetik. Kände det var lika bra, kan ju dyka upp frågor där som jag inte hade full koll på. Än så länge verkade det faktiskt som jag har någorlunda koll där. Hoppas jag... haha.
Jag gick bland annat här på min lilla promenad under Zoom. Är ändå helt okej temperatur här nu, trots Norrland.
 
Direkt efter den sköna promenaden så satte jag, Sandra och Petra oss i Zoom för lite... Studerande. Vi började med att försöka fumla oss på hur fan vi namnger molekyler (sån där klassiska strukturnamn). Det tog lång tid. Vi började till och med bara att rita molekyler.
Vårt lilla Zoom-möte. Wohoo.
 
Något som inte är särskilt supersmart när man ska öva på att namnge strukturformler är att bara börja rita dem. Så vi började så, med att rita upp dessa. Sen insåg vi snabbt att det finns ju då inget direkt facit att kolla mot. Så efter den tabben så började vi titta på molekyler som redan fanns, och som en (jag då, eftersom jag letade upp den) ritade upp. Sedan skulle vi namnge. Det gick inte superbra. Jag behövde titta i mina anteckningar från typ första veckan i princip. Där såg jag prioriteringsregler. Aldrig varit så nöjd över att vi ställde upp dem ordentligt. Så jag kände att jag började få lite grepp på det. Jag vet inte. Tror vi alla åtminstone kunde göra det bättre än innan, haha. 
 
 
Vi satt online tillsammans i något som simulerar en whiteboardtavla. Det är rätt behändigt faktiskt. Vi försökte hitta alla substituenter och så. Nu är säkert namnet på molekylen vi namngett uppe fel (den var med på Dugga 1, men ingen av oss minns vad grupperna hade svarat...). Om någon som läser detta och är hundra på vad den egentligen heter så får ni väldigt gärna kommentera, och gärna vad vi hade missat!
 
Idag tog jag min kära elscooter (hehe) till Strömpilen. Det är ett område vid älven där det ligger massa butiker och sådant. Vi hade runt 13 grader idag (vilket är värsta sommartemperaturer här i Norrland) så jag tänkte att jag kunde sitta och läsa min bok på min surfplatta i solen. Det var väldigt skönt, satt där strax över en timme. Det går ju inte riktigt att göra så i Januari direkt, så det är väldigt nice när det blir så.
Nu fick de två killarna till vänster vara med ofrivilligt på en läkarstudents blogg. Synd för dem...
 
Det var superbra väder idag. Det är en röd dag, så egentligen borde jag kanske.. chillat. Det är ju idag vi firar Krister Himmelfärds dag, när vi uppärksammar att Herr Fuglesang (Christer....) tog sig till skyn. Det blev inte så, utan jag satt och pluggade under mesta tiden av dagen. Eller ja, jag hade en fight mot mitt handfat, som jag kände att jag behövde fixa. Det fixade jag, så... Hurra för mig.
 
Plugga utomhus är faktiskt väldigt skönt i bra väder. Till och med jag tycker så!
 
Idag är jag inte heller klar med studierna. Jag ska studera ännu mer ikväll (jag tror seriöst jag spendera måååååånga timmar i böcker och föreläsningar dessa veckorna). Imorgon ska jag, Sandra och Petra ha ett till sånt där Zoom-möte. Dags att gå igenom en gammal tenta, öva på lite mer molekyler och sen tänkte jag vi ritar ut alla metaboliska vägar vi kan (både anabola och katabola).
 
Nä, nu har jag latat mig för mycket. Dags att fortsätta.
 
Ha det superbra!
 
#1 - ÄlgeN

Du är fantastisk! Stolt som fan över dig och ditt driv. Vet att det är tungt och känns som att bestiga berg ofta, men jag vet att du fixar det. Som du har kämpat för att komma dit du är nu, din dedikation. Åh. Du är... bäst helt enkelt! Önskar dig all lycka till med allt som kommer, och du vet var jag finns om du behöver klaga av dig. <3

Svar: Vad snällt av dig! :) Tack!
Christoffer

#2 - Amanda

Galet att du snart är klar med termin ett, känns som du nyss skrev om första veckan :)
Blir nervös av att läsa om det ni lär er haha, känns som du skriver på arabiska hehe, känns omöjligt att jag skulle kunna lära mig... Var du förberedd innan, alltså hade lite förkunskaper? Hur längesen var det du studerade? :)

Svar: Ja, det är lite så. Det känns som det går fort som fan, haha!
Nejdå, det tror jag inte! Går du på föreläsningarna, ser lite Youtubevideor (Khan Academy) och kanske läser i böckerna det du inte hänger med på, så kommer det gå finfint. :)

Jag har läst på universitetet innan, så jag var van med tempot. Sen har jag läst kursen Biologisk Psykologi innan, och där tas mycket om nervcellen upp, så hade någorlunda färska kunskaper på den. Sen läste jag också en 7.5hp-kurs med anatomi och embryologi innan, så hade lite från den. Den hjä'lpte nog mest på introkursen dock!

Men, jag är rätt säker på att du inte behöver någon förkunskap, utan var aktiv på skolan och i casen så går allt fint! :)

Jag gick gymnasiet för.. många år sen, haha! Sen pluggade jag ju 2.5 år på psykolog, och en termin biomedicin. :)
Christoffer

#3 - En som gjorde duggan

Tror den hette 5-amino-3-propyl-oxononansyra :-)

Svar: Hej!
Det känns som rätt substituenter (vi kom fram till samma) men är inte amin-gruppen på kol 6 och propylgruppen på kol 4? Räknat från starten på karboxylgruppen då.
Christoffer

#4 - Christoffer

Ytterligare svar till "En som gjorde duggan":

Jag blev osäker på molekylen, så jag mailade vår kursansvarig som också var ansvarig för avsnittet (AH). Fick svar att den heter så som vi kom fram till i inlägget, alltså 6-amino-2-oxo-4-propyl-nonansyra :) Tänkte att du kanske ville ha den vetskapen!