Christoffer

Dags att börja skolan igen strax!
Då så... en väldigt lugn sommar från mig, och inget blogginlägg. Det är nu dags att börja termin 4 (och förhoppningsvis 5 direkt därpå). Kanske har du kommit in på programmet med? Eller väntar du på det magiska samtalet från Universitetet där de tar in dig som reserv?
 
Okej... Jag har medvetet valt att inte skriva något nu under sommaren, för ... dels har jag varit väldigt lat och dels har jag inte gjort något direkt... Roligt att skriva om som passar här. Jag har hunnit beställa lite kurslitteratur till nästa kurs, Sjukdomslära, symtom & Diagnostik. Fan, kurslitteratur är inte särskilt billigt som sagt... Jag har också sett att vi har en del labbar nu under t4, så det kommer bli kul. Första delen nu kommer vara på distans för oss, men inte för de som börjar T1.
 
Så, jag har varit ute lite i sommar och fotat... Dock inte lika mycket som förut, så tänkte dela med mig lite av bilder från vårt kära Umeå!
Vid ICA Maxi (billigt och bra för Studenter) finns en liten brygga man kan gå ut på. Den är mysig, och fick denna bild på en soluppgång härifrån! Maxi har öppet 7-23, och är inte långt från Ålidhem. Under bron ser vi sjukhuset (som jag hoppas jag får vara på från T6).
 
Den här vyn är åt andra hållet, från samma brygga - där borta kommer Holmsund och Obbola, för att sedan hitta havet! Skulle dock inte bada där nu, verkar väldigt väldigt kallt.

Inne i stan finns trevliga butiker och caféer, som kan vara lite dyra haha. Just den här byggnaden till vänster är vår "Finlandsfärja", Väven, som har Bibliotek och massa annat. Finns också ett litet tyst rum för avslappning som har utsikt över älven. Rekommenderar att besöka detta fula hus, som står ut från resten av husen i Umeå. Det går inte att missa den! Vägen som jag står på vid fotot går åt bägge hållen, och kallas för Strandpromenaden. Det ska tydligen vara en mysig väg att promenera på!

Från den här parken som jag står i ser vi Rådhuset längst fram... Bredvid har vi Väven igen, och SF på andra sidan (och Café Station, som har mysigt fika). Nu verkar de konstant vilja bygga om i den här stan, så jag vet inte hur det kommer se ut sen heller...
Tittar vi sen ner mot älven i samma park så ser det lite mysigare ut. Här finns en del plats att sitta och ta en picknic, eller bara ... sitta. Jag antar att under terminerna är det lite kallt här, men ja... Det går kanske ändå?
 
Vad kan man göra i Umeå som inte har med skolan att göra?
Tja, det finns en del olika saker, och det beror på vad man gillar. Vi har IKSU, som är ett stort idrottscenter bredvid universitetet som har de mesta. Gruppträningar, bastu, simhall, gymdel, inomhusbeachvolleyboll, och massa annat.

Det finns också en helt nyöppnad Fotbollsgolf på Hotell Entré Norr (3 minuter norr om Umeå med bil). Den var lite rolig att spela på!
Det är totalt 9 hål, och kostar 85 kronor per skalle (men man får spela hur länge man vill). Inga fotbollsskor är tillåtet dock, men kul ändå!

Mitt inne i stan har vi också området som kallas för MegaZone. De har massa roligt,s om bland annat Laserdome och en arkadhall. De har också "Fortet" som egentligen är lite som Boda Borg. Det är också en rolig grej att prova på!

Vill du hellre spela riktig golf? I Holmsund finns Umeå Golfklubb, som har en driving range öppen för alla, och en korthålsbana med 6 hål som är lite trevlig att spela. Du behöver inte vara medlem för att spela korthålsbanan!
 
Det här är sista hålet... Jag är urusel på golf för jag precis har börjat. Mitt rekord är +7 på denna banan! Det tar ungefär 15 minuter att köra hit från stan.

Den sista grejen som öppnade i år är det som kallas för Zip Adventure Park. Det är en höghöjdsbana i träden i närheten av Nydala. Det är superkul, och man blir helt trött av det. Det kostar 300 kronor för studenter, och räkna med en 3 timmar på de 8 banor de har. Rekommenderar också en liten paus för mat. Man behöver också köpa ett par handskar för 35 kronor.
 Högsta punkten är 9 meter upp i luften... Varje bana slutar med minst en linbana som du själv kopplar på dig på. Riktigt rolig, även om jag inte hunnit göra ALLA banor ännu.... Bana nummer 4 är rolig och lång, med massa ziplines!
Min vän Erik som åker en skateboard ungefär 3 meter upp i luften... Kan en 30åring göra detta, så kan du också göra det! De har öppet i September och ev. till och med Oktober. Så rekommenderar en trip dit!

Nåja, nu ska jag ta det lugnt inför skolstart, vi hörs!