Christoffer

Då har även jag gjort OSoF-T3-tentan
Sådärja. Äntligen lite tid, och ork, från min sida att skriva lite längre. De senaste två veckorna har väl kanske mest bestått av att plugga lite inför OSoF-tentan och vilat efter tentan...
 
Så för två veckor sen insåg min grupp att vi behövde lämna in labbrapport 1-6. Eller ja, labrapporter var det väl inte kanske i direkt mening. Det var mer instruktioner om hur labbarna skulle vara (vi gjorde ju bara laboration 1 och 2 på grund av Covid) med frågor i slutet. Visst, det var ganska många frågor som behöver svaras på, så det tog sin lilla tid.
 
Vi satt nog två eftermiddagar med detta och gjorde så mycket vi kunde. Jag tror till och med jag satt med nästan en hel labbrapport själv en sen kväll/natt när jag inte kunde somna. Nåja, de är inlämnade och vi väntar bara på en bedömning. Under Attack och Försvar är det några delar, förutom tentamen, som är obligatoriska. Det är dels de 6 labrapporterna (där två labbar var på plats), två stycken "group work" (varav vi gjort en hittils, tror nästa börjar imorgon) och 5 stycken cases (där vi hittils gjort tre av dem). Sen är det också en "antimicrobial day" som är obligatorisk att vara med på nån gång framöver. Sen har Läkarprogrammet i Umeå nu också fått för sig att varje termin ska göra ett progresstest med frågor från hela programmet, så det har vi också den 25 Maj. Ska bli spännande att se vad det handlar om.
 
Helgen innan tentan satt jag mest och pluggade och gick igenom de mesta av fysiologin som jag trodde skulle kunna komma på tentan (hint: det gjorde inte direkt det). Det gick väl helt okej, och det slog mig hur mycket egentligen det är man ska kunna, haha... Det är väl inte en skröna att OSoF är en av de jobbigaste kurserna de har på programmet! Jag har ju hört rykten om att patofysiologin i T4 ska vara värre, så ... jag ser fram emot det...
 
 På söndagen så tog jag en liten break för att åka iväg och gymma lite med Erik, och det skulle bli väldigt skönt. Så nere i omklädningsrummet så ville Erik ha lite PWO (Pre-workout, typ massvis av koffein) så han fick den ena av mig som jag vet att han tål. Jag blandade den andra, inte lika goda, till mig själv (som jag för övrigt heller inte heller hade tagit på länge). Tänkte att jag var väldigt seg idag, så en normal dos blir bra. Vanligtvis brukar man ta en halv dos och gå uppåt. Så jag slängde ner två skopor i vattnet, drack upp, och vi begav oss uppåt mot träningscyklarna för att värma upp en 20 minuter.
 
Efter runt 15 minuter började jag känna hur mycket det började sticka i huden (brukar kunna ske av PWO, de menar att det är pågrund av aminosyror) och att någonting kändes... Väldigt kraftigt. Då insåg jag att en vanligt dos är EN skopa och inte de två jag tog... Så jag lyckades få i mig ungefär 700 mg koffein på en gång, haha (en kopp kaffe är ungefär 70 mg, så... motsvarigheten av 10 koppar kaffe). För er som varit med om att ta för mycket koffein... Jag lider med er. Det är verkligen inte roligt... Man får sånt darr i händer, det blir lite ångestpåslag och fyfan vad dåligt jag mådde. SÅ vi satte oss ner i omklädningsrummet och väntade ut nån timme eller två, tills det värsta taggade ner. Sen spelade jag lite pingis för att tänka på annat... Resten av kvällen mådde jag mest bara illa och däckade snabbt. Turligt nog är det extremt svårt att överdosera koffein i dödliga mängder, så jag var aldrig illa ute - utan fick bara lida för att mitt huvud vark korkat!
 
Utanför Lindellhallen när jag väntade in Zara - mycket av snön är borta nu!
 
På måndagen så träffade jag Zara och pluggade lite med henne på Universitetet då hon också skulle göra tentan. Hon hade med sig tentan från förra gången, så jag fick se hur de frågorna såg ut. De kändes tämligen svåra en del av dem faktiskt, haha. Så jag beslutade mig för att gå igenom varenda målpunkt tills tentamen, sådär dagen innan tentan. På kvällen när jag skulle somna så kändes huvudet så tungt att det gick rätt lätt att somna... Jag somnade nog med mina utskrivna Synopsis som jag läste igenom i sängen!
 
Dagen T (höhö, som i Tenta - get it?) kom... Gick upp vid 06:45 ish, för att någon hade bestämt att tentan skulle starta 08 (vem fan lägger tentan så pass tidigt?!). Så jag scootar iväg omkring 7:35 för att hinna dit till 7:45, eftersom de vill att man ska vara en kvart i förväg... En del av er minns nu kanske att jag skrivit om hur OSoF-T2-tentan var extremt dålig när det gällde Corona-säkerheten? NU var den mycket mycket bättre... Man fick gå in direkt i salen genom ytterdörren dit, så man samlades inte i korridorerna med de andra tentanderna. Inne i salen var avstånden helt exemplariska. Tror nästan varje student hade 3 meter till nästa, och handsprit och munskydd fanns!
 
Så klockan slog 08, och våra tentor las på bordet framför oss. Min strategi var att gå igenom varje fråga snabbt och läsa dem innan jag ens svarar på något. Sedan tog jag ett varv till, och skrev ner viktiga nyckelpunkter på varje fråga, på kladdpapper vi fick hämta. Jag spenderade kanske 6-7 minuter på varje fråga med att hitta sånt. Det var totalt 10 frågor. Så efter nån timme var jag klar med mina förberedelser för att svara på varje fråga... Vi hade totalt 6 timmars skrivtid.
 
Nu minns jag inte alla frågor, men varje fråga hade ett "tema" eller ett case. De som jag minns handlade om munnen (kanske främst tunga och körtlar) med innervering (motorisk och sensoriskt), perineum och urinblåsan, Cushings syndrom (med andra ord HPA-axeln), glomerulus, artärer (med fokus på histologi och varför arteroscleros är dåligt för resistans), endometriet, lipoproteiner och lite generellt om nervceller. Kommer säkert på något mer sen haha....
 
Så jag började beta av fråga efter fråga, och känner nu spontant att... jag hoppas det går vägen. Jag känner mig försiktigt positiv, men det beror på hur hårda de är med rättningen. Vi ska få reda på resultatet inom två veckor, så får hålla tummarna. När jag först gick igenom frågorna så kändes det som att det var lättare frågor än tentan som de andra hade för nån månad sen. Efter jag diskuterat lite med Zara, så verkade hon tycka att denna tenta var lite svårare. Smaken är som baken antar jag! Denna tenta verkade fokusera mer på anatomi än deras tidigare, så vi får väl se. Kajsa skrev för övrigt också denna tenta, så håller tummarna för henne också!
 
Vanligtvis med T3-OSoF-tentan så brukar den vara indelad i två pass. Ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen med en liten lunch mellan. Jag skulle verkligen önskat att det var så nu, men pågrund av covid så tog man allt på en gång. Så jag spenderade nästan 6 timmar skrivande, och jag kan lova att handled, underarm och hjärna efter en sådan session blev nådigt påverkade... Sedan var det direkt hem och se på föreläsningen om utlokaliseringen av läkarstudenter!
 
Så vad menar du med utlokalisering av läkarstudenter Chrille?! Jo, från termin 6 så kommer ungefär 13 studenter vardera att få göra resten av utbildningen (alltså terminerna 6-11) i Östersund, Sundsvall eller Luleå. Ungefär 70-75 stannar kvar i Umeå. Så under den föreläsningen så pratade varje region om sin verksamhet och hur det är att vara student där. De visade upp lite material (vissa bättre än andra...) och förklarade hur det praktiskt skulle gå till. Östersund har något de kallar för "bostadsgaranti", och de flesta lägenheter de har ligger precis över gatan från sjukhuset. Så det måste kännas väldigt skönt. Sundsvall hade något liknande, men ingen garanti, där studenter får köpoäng hos det kommunala bostadsföretaget. Så i praktikten fick de flesta bostäder där med. Luleå hade något liknande också, men jag minns inte helt hur det gick till där. Deras sjukhus ligger utanför "stan", så de erbjöd också årskort inom kommunaltrafiken. Jag kikade in på T4ornas moodle i dagarna, och såg att hela 19 stycken skulle bli bortlottade från Umeå denna gång. Annars brukar det ligga på 5-10 som blir bortlottade från studieorten.
 
Så i termin 4 så kommer alla att få rangordna de olika studieorterna (1 till 4). Om det blir ett överintag på en ort (vilket det nästan alltid varit senaste 2-3 åren) så kommer det att bli lottning om platser. Man kan också, innan sista anmälningsdag, ansöka om förtur till studieort. De brukar generellt vara hårda med dessa förturer. Så att ha ett jobb, eller en sambo, brukar inte vara bra nog för förtur. Har man barn under 8, eller en sjukdom som kräver att du är kvar i Umeå, så brukar det kunna bli förtur. De som inte får sin förstaplacering kommer då att hamna på sin andra plats (om det inte är fullt där med såklart, då kan ytterligare lottning ske). Så i teorin, om man har väldigt otur, så kan man hamna på sitt 4e val. Dock ska det vara samma utbildning på varje ort, och kvalitén ska vara likadan på varje ställe! En fördel med de mindre orterna är att ens "klass" man hänger med blir mindre, och att det ofta blir färre elever per handledare, och det är ju jättebra. En annan positiv sak är att samtliga regioner erbjuder ett "flytt-stöd" på 10 000 kronor, så att flytten ska ske så smidigt som möjligt. Man kan alltså hyra en flyttfirma eller hyra bil eller vad man nu behöver!
 
De studenter som hamnar på andra studieorter kommer behöva ta sig till Umeå för att  göra vissa moment (och hamnar då oftast på hotell) som bland annat OSCE (som är ... typ praktiska prov). Sen kan man åka iväg nån vecka eller två även när man är i Umeå, men det vet jag inte supermycket om nu, och kommer väl kanske skriva mer sen när jag har koll på det!
 
Så nu ska jag ta det lugnt resten av söndagen, och ta ett gympass ikväll. Sen blir det väl att ta igen det man missade under tentaplugget, men som tur är så är det inte supermycket! Hoppas ni har en supertrevlig kväll! Bjuder på en bild på min lillebror och hans galna hund, Putte!